Zachte heelmeesters, Stinkende wonden

Toen ik zelf startte als coach en leidinggevende kreeg ik deze zeer belangrijke les mee van 1 van mijn mentors. “Zachte heelmeesters, stinkende wonden”, zei ze. Deze boodschap heeft zeer veel impact gehad op mijn manier van communiceren. Lukt het daarom altijd? Zeker niet. Ik ben ook maar mens… maar toch wil ik deze boodschap nu met je delen. 

Het geven van negatief nieuws of minder leuke feedback, dat blijft moeilijk. We stellen het het liefst uit, oefenen het in ons hoofd misschien wel, maar toch zeggen we het niet. 

 

 

En we zoeken excuses om het niet te doen:

–       De timing past niet

–       We hebben het te druk met andere zaken

–       We twijfelen heel hard of de ander zal gekwetst zal worden

–       We zijn onzeker over de reactie van de ander

–       We hebben angst over wat de ander van ons zal denken: “straks ben ik de eeuwige zager die niets ok vind..”

 

 

Welke zaken vinden we moeilijk om te zeggen:

–       Dingen die ons frustreren

–       Fouten die collega’s maken (en er mee wegkomen)

–       Ontevredenheid over de kwaliteit van iemands werk

–       Gedrag dat niet OK is binnen de context en de organisatie waar jullie samen werken

–       … je kan er ongetwijfeld nog anderen bedenken

 

Is het gemakkelijk?  Neen. 

Word je een populair door? Zeker niet. 

Dus OK, we zeggen het toch maar niet.  

We blijven vriendelijk voor mekaar, zoals een zachte heelmeester. Waarom zouden we zout in de wonde strooien?

 

 

Wat is het gevolg?

Het gedrag van de ander begint je mateloos te frustreren, je ontevredenheid wordt steeds groter, … en op een gegeven moment ontploft het. 

–       Je wordt echt kwaad

–       Een conflict ontstaat dat moeilijk nog kan opgelost worden

–       Het wordt onhoudbaar om nog met iemand samen te werken

–       De ander wordt gevraagd om te vertrekken…

 

 

Je creëert dus wonden die niet genezen, maar blijven stinken, totdat er niks meer aan te doen is. Het leidt met andere worden tot serieuzere en moeilijk oplosbare situaties. 

 

Zeg ik nu dat je niet vriendelijke of zacht mag zijn. 

Neen, absoluut niet. 

Mensen in mijn omgeving bijvoorbeeld weten dat ik door de band genomen een lief en zacht persoon ben.  Maar bepaalde situaties hebben gewoon een andere manier van communiceren nodig. Dat was mijn grootste les.

 

Weet je ook niet goed hoe dat je dat moet aanpakken? 

Zoek jezelf dan een coach, of iemand in je omgeving die je kan helpen om moeilijke gesprekken voor te bereiden en je motiveren om ze echt aan te gaan. Succes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Even geduld...