Jobstudenten: maak kennis met de volgende generatie werknemers

Een week of drie geleden stond ik met de fiets aan een stoplicht te wachten, zo rond een uur of zes. Achter me een jonge dame, drukdoend aan de telefoon tegen haar moeder. 

“Ik heb begrijp het niet, mama, ze zouden daar zo veel efficiënter kunnen werken! 1 dossier per dag doen ze, 1! Echt absurd. Het kan zo veel sneller. Nu, aan mij vragen ze niks, dus ik doe maar wat. Nog een paar dagen, en dan loopt mijn contract toch af. Daar zou ik nooit willen werken, ik zou mij zo vervelen.”

Snotneus, zou je kunnen denken, maar het gaat wel degelijk om iets fundamenteels:

Luister jij echt naar wat je jobstudenten te vertellen hebben?

Jobstudenten geven je waardevolle feedback. Ook al mist de student de ervaring en maturiteit om de context helemaal te begrijpen, je kan er altijd uit leren. 

Waarom?

  • Studenten zijn onbevangen en komen uit een andere omgeving. Daardoor geven ze input en vaak frisse ideëen waar je zelf misschien nog niet aan dacht.
  • Ze schuwen geen kritiek, zijn open en mondig. Ze hebben niks te verliezen. Vermoedelijk starten ze straks met een andere job of studeren ze nog enige tijd verder.
  • Ze vormen onze volgende generatie werknemers, de talenten waar organisaties straks voor zullen vechten. Het is cruciaal om te begrijpen wat hen drijft, motiveert en wat ze nodig hebben om voldoening te halen uit hun werk.

Hoe doe je dat?

–      Luister en vraag door indien niet direct duidelijk voor jou

–      Oordeel niet, wees open-minded

–      Doe wat met de feedback. 

Concreet kan je bijvoorbeeld ook een formeel exitgesprek organiseren. 

Dat hoeft niet te lang te duren. Stuur hen 2 dagen op voorhand max 5 vragen die ze kunnen voorbereiden. En plan een half uur in om te bespreken op het einde van de opdracht. Luister…en doe er iets mee. 

En tot slot, ook jobstudenten bepalen jouw Employer Brand. Zorg er zelf voor dat je zij met een top-ervaring buiten stappen na hun vakantiejob:

  • Ga met hen om zoals met al je collega’s. Zorg voor een goede, voorbereide onboarding/start én dat ze mee worden uitgenodigd voor bv. de lunch, een drink… 
  • Geef hen context en kader bij het werk dat ze doen. Het mag dan nog zo uitvoerend zijn, ook een student weet graag waar hij of zij aan bijdraagt.
  • Geef hen een kader waarbinnen ze zelf kunnen beslissen welke taken zij wanneer kunnen uitvoeren. En volg dit goed op. Zo kunnen zijn zelf variatie aan brengen in hun werk en dat houdt hun motivatie hoog.
  •  Zorg voor een afscheidscadeautje om hen te bedanken.

Zijn je jobstudenten reeds vertrokken? Bel hen nog een keertje op om feedback te vragen. Ze zullen dit zeker appreciëren. Beloofd!

Benieuwd naar jouw ervaringen, dus deel ze gerust. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *