Mensen verlaten bedrijven omwille van mensen

Dit jaar ben ik 4 jaar actief als (extern) loopbaancoach. De ervaring om met mensen te werken die actief aan hun loopbaan en eigen ontwikkeling willen werken was onbetaalbaar. Het heeft me veel geleerd over de verschillende redenen waarom mensen willen vertrekken bij hun werkgever of er soms ziek (gestresst, vermoeid tot burn-out) worden en even geen weg terug zien. Ook uit de exitgesprekken die ik in het verleden voerde als HR verantwoordelijke en zelfs uit de reacties in mijn vriendenkring heb ik veel opgestoken. Ik ben dus geen wetenschapper, maar ik vertel vanuit de dagelijkse praktijk.

Mensen vertrekken vaak omwille van mensen

 Waarom? 

  • “Het klikte niet meer”
  • “Mijn nieuwe baas heeft andere ideeën over wat er goed is voor het bedrijf of voor ons team”
  • “Die collega weet het altijd beter”
  • “ We zijn geen echt team”
  • “ Er is een negatieve sfeer”
  • “ Ik kan echt niet met die persoon samenwerken”

 Allemaal voorbeelden van relatieproblemen op de werkvloer.

Nog eerder dan het te bespreken op het werk, krijgt het thuisfront de frustraties ’s avonds te horen. Of stappen medewerkers naar de dokter/therapeut, een externe loopbaancoach. OF zoeken ze simpelweg een andere job.

In onze organisaties zien we op deze manier waardevolle talenten vertrekken. Talenten die we met veel moeite kunnen vervangen en terug aantrekken op de arbeidsmarkt. Wat enorm veel tijd, energie en geld kost. Het houden van je medewerkers is vandaag de dag nog belangrijker dan nieuwe mensen aantrekken. 

Ik sprak onlangs een bedrijfsleider die zich er terecht zorgen over maakte. Hij vroeg me: ”Inge, waarom komen mensen me niet gewoon zeggen wat er aan de hand is in plaats van er zelf lang mee te worstelen en daarna te vertrekken? Dan hadden we dat toch al eerder kunnen oplossen?”  

Nergens leren medewerkers een open en constructieve dialoog te hebben over wat hen ECHT stoort en hoe dat kan opgelost worden. Maar vaak hebben ze zelfs niet de moed om iets te zeggen.

Zetten wij als bedrijfsleiders en managers de deur open voor onze medewerkers? Maken we tijd om ECHT te luisteren, te achterhalen wat er bij hen speelt en samen naar oplossingen te zoeken? Ook als het gaat om het verbeteren van relaties op de werkvloer?

Door digitalisering en de komst van Social Media zijn onze communicaties alleen maar vluchtiger geworden. Zo vluchtig dat we nauwelijks nog tijd maken voor echte dialoog en het werken naar constructieve oplossingen. 

We orkestreren via HR een formeel jaarlijks of half jaarlijks gesprek. We maken een verslag en het verdwijnt in 80% van de gevallen in de map tot het volgende gesprek. Hebben we ook oog voor bepaald gedrag of signalen die kunnen duiden op onderliggende ontevredenheid tijdens het jaar en maken we het bespreekbaar? Nemen we het au sérieux en lossen we het echt op?

Wij kunnen als bedrijfsleiders en leidinggevenden zeker de nodige stappen zetten om die dialoog op gang te krijgen, lastige zaken bespreekbaar te maken, naar gezondere relaties op de werkvloer te streven en bijgevolg onze waardevolle talenten te houden. 

Daarbij wil ik je graag helpen. Met Human-Be ondersteunen we bedrijfsleiders in IT organisaties op een praktische, pragmatische en duurzame manier naar gezondere relaties en meer menselijkheid op de werklvoer.

Lig jij hier wel eens van wakker? Voor welke uitdagingen sta jij in jouw organisatie op mens-vlak? Ik kom graag luisteren, vrijblijvend – tijdens je koffie of lunchbreak. Stuur me gerust mail naar inge@human-be.be.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *